Kohde-esittelyssä: Aviapolis
04.04.2019Contraflam Structure -palonsuojalasit soveltuvat erityisesti kohteisiin, joissa halutaan saavuttaa viimeistelty, ilmava ja lasinen EI-paloluokan rakenne. Lasimme olivatkin erinomainen valinta Kehäradan Aviapolis-asemalle.
Noin 40 metrin syvyydessä sijaitseva PES-Architects -arkkitehtitoimiston suunnittelema Kehäradan Aviapolis-tunneliasema on Suomen ensimmäinen täysin maan alla sijaitseva rautatieasema. Hätäpoistumisteiden palon osastoinnin toteuttamiseen vaikuttivat muun muassa aseman maanalainen sijainti, suuri matkustajakapasiteetti ja arkkitehtuuri.
Contraflam Structure -palonsuojalasimme täyttivät korkeat turvallisuus- ja ulkonäkövaatimukset ja palolasit valittiin käytettäväksi aseman liukuporrashuoneissa ja hissikuiluissa. Lasitusta toimitettiin asemalle yhteensä noin 700m2.
Lopputulos tukee Avipolis-aseman modernia ilmettä. Kokolasinen palolasiseinä on keveä ja tyylikäs sekä sulautuu ympäristöönsä. Liukuportaista laiturille on pystyprofiilittoman kiinnitysmenetelmän ansiosta esteetön näkymä.
Tuotteet: Contraflam Structure EI60 (31mm) -laseja toimitettiin liukuportaiden porrashuoneisiin (osassa laseja yläreuna kaareva) ja hissikuiluihin (lovettuja laseja hissin ohjauslevyjä varten), Contraflam EI60 Horizontal (30mm) -laseja paloa osastoiviin lasikattoihin sekä Contraflam EI30 (16mm) -laseja aseman palo-oviin.
Kehärata
Kehärata on poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. 18 kilometriä pitkälle rataosuudelle rakennettiin ensimmäisessä vaiheessa Lentoaseman, Aviapoliksen ja Kivistön tunneliasemat sekä Leinelän ja Vehkalan pinta-asemat. Kehärata kytkee lentoaseman tiiviisti raideliikennejärjestelmään ja yhdistää toisiinsa seudun nykyisiä aluekeskuksia sekä asunto- ja työpaikka-alueita. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke.