Länsimetro yhdistää tyylikkyyden ja ensiluokkaisen turvallisuuden
Kohde: Länsimetron asemat
Tuote: Contraflam -palonsuojalasit
Arkkitehdit: Useita arkkitehtitoimistoja, pääsuunnittelijana arkkitehti Hannu Mikola, Arkkitehtitoimisto CJN
Länsimetron 13 aseman rakennushanke
Länsimetro yhdistää Helsingin metron Etelä-Espooseen ja käsittää yhteensä 13 asemaa 21 kilometrin matkalla. Länsimetron ensimmäisen vaiheen rakennustyöt aloitettiin marraskuussa 2009 ja toinen vaihe Matinkylästä Kivenlahteen valmistui joulukuusssa 2022. Vitrea on toimittanut palolaseja molempien vaiheiden aikana rakennettuihin asemiin.
Länsimetron asemien palonsuojalaseiksi toimitettiin EI60 -luokan Contraflam 60 ja Contraflam Structure 60 -palonsuojalasit takaamaan ensiluokkaisen turvallisuuden sekä tyylikkään ulkoasun.
Tyylikäs ja yhtenäinen kokonaisuus turvallisuudesta tinkimättä
Länsimetron asemista haluttiin tyylikkäitä ja kestäviä maanalaisia rakennuksia Helsingin Metron kallioseinäisten asemien sijaan. Asemat suunniteltiin toisiinsa sointuviksi ja ne tarjoavatkin yhtenäisen kokonaisuuden heijastaen kuitenkin samalla kunkin aseman sijainnin mukaista kaupunkikuvaa niin materiaalivalintojen, valaistuksen, sisäverhoilun kuin taiteenkin avulla. [1] [2]
Uusilla metroasemilla haluttiin panostaa turvallisuuteen, taiteeseen ja esteettömyyteen, jonka vuoksi korkealuokkaiset materiaalivalinnat olivat tärkeä osa jokaista asemaa. Metroasemien lasirakenteet olivat suuressa roolissa valoisuuden ja tilantunnun luomisessa, johon Contraflam -palolasimme sopivat loistavasti tarjoten laajat mahdollisuudet suunnitteluun.
Koivusaaren metroaseman suuret lasipinnat tuovat avaruutta yleisilmeeseen.
Palonsuojalasiemme korkealuokkaisten palonsuojaominaisuuksien lisäksi huomiota on kiinnitetty mekaaniseen lujuuteen ja lasin optisiin ominaisuuksiin, jotta ensiluokkainen turvallisuus ja tyylikkyys yhdistyvät saumattomasti. Esimerkiksi Niittykummun asemalle toteutettiin yli 3,5 metriä korkea pystysuunnassa yhtenäinen palolasiseinä mahdollisimman ilmavan ulkonäön saavuttamiseksi. Osassa asemia täytyi huomioida laseilta vaaditut suuret 3,0 kN/m2 tungoskuormat sekä metrojen aiheuttamien painevaihteluiden merkitys.
Markkinoiden laajin valikoima palolaseja mahdollistaa luovan suunnittelun
Länsimetron asemille valitut Contraflam -palolasit vastaavat palonsuojatarpeisiin sekä mahdollistavat luovan suunnittelun. EI60–luokan palolasit suojaavat palossa vapautuvalta kuumuudelta, myrkyllisiltä kaasuilta ja liekeiltä 60 minuutin ajan.
Meiltä löydät markkinoiden laajimman valikoiman CE -merkittyjä palonsuojalaseja, jotka ovat lähes täysin muunneltavissa tarpeeseesi. Palonsuojalaseissa voidaan hyödyntää esimerkiksi digitaalista printtiä tai ne voidaan värjätä rakennuksen teeman mukaan tai esimerkiksi osittaisen näkösuojan luomiseksi. Autamme sinua valitsemaan suunnitelmasi parhaiten mahdollistavat lasit ja toimimme kumppaninasi projektin jokaisessa vaiheessa.
Palonsuojalasejamme on mahdollista toteuttaa myös värillisinä tarjoten haluttaessa myös näkösuojaa. Digitaalisella printillä voit painaa lasiin haluamasi kuvion tai kuvan.
Erilaisten profiilien avulla voit vaikuttaa lasirakenteen tyyliin; palonsuojalasit voidaan asentaa puu-, alumiini- tai teräskarmeihin. Tutustu myös maailman ohuimpaan (30 mm) MHB -teräsprofiilijärjestelmään.
Kaikista Vitrean palonsuojalaseista on saatavilla ympäristötuoteseloste.
Ota meihin yhteyttä -autamme sinua mielellämme lasirakentamisen kysymyksissäsi.
Artikkelissa on hyödynnetty seuraavia lähteitä:
[1] Anni Varis (2022). “Meren alle rakentaminen tuntui hurjalta ajatukselta” – Arkkitehti Hannu Mikola toimi joulukuussa avautuneen länsimetron pääsuunnittelijana”. Safa.fi ja Arkkitehtiuutiset 6/22, sivut 28-29
[2] www.lansimetro.fi/asemat